logo

ВІД "ДНД" до ОХОРОНИ ГРОМАДЬСКОГО ПОРЯДКУ І ДЕРЖАВНОГО КОРДОНУ (укр).

Міські громадські правоохоронці (укр).

За радянські часи в м. Києві існувало 12 районних штабів і понад 150 тисяч дружинників забезпечували громадський порядок на території столиці. В 1990 році в Україні функціонувало 37 тисяч штабів ДНД, в яких перебувало півтора мільйона дружинників, 132 асоціацій ДНД і 178 робітничих загонів сприяння міліції. За їх участю тоді було розкрито 80 тисяч злочинів і затримано 260 тисяч правопорушників. На сьогодні структура столичного (Київського) громадського формування складає: 10 районних штабів 71 штаб мікрорайонів 10 штабів спеціалізованих загонів міського підпорядкування. Членів формування понад 3900 осіб, серед них понад 219 жінок.

ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ МІСЬКОГО ГРОМАДЬСКОГО ФОРМУВАННЯ З ОХОРОНИ ГРОМАДЬСКОГО ПОРЯДКУ І ДЕРЖАВНОГО КОРДОНУ.
Російська версія статті тут...

Київського міського громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону.

Вперше в Україні добровільні народні дружини були створені у грудні 1958 року за ініціативою гірників шахт 1-2 "Червоний Жовтень" і імені Карла Маркса м. Єнакієво та коксохіміків і машинобудівників м. Горлівки. За прикладом донбасівців народні дружини стали створювати по всій Україні.

За радянські часи в м. Києві існувало 12 районних штабів і понад 150 тисяч дружинників забезпечували громадський порядок на території столиці.

В 1990 році в Україні функціонувало 37 тисяч штабів ДНД, в яких перебувало півтора мільйона дружинників, 132 асоціацій ДНД і 178 робітничих загонів сприяння міліції. За їх участю тоді було розкрито 80 тисяч злочинів і затримано 260 тисяч правопорушників.
В 1991-1992 роках народні дружини фактично припинили свою діяльність, залишилися тільки в деяких районах міста Києва асоціації дружини та районні штаби і штаби мікрорайонів за підтримки місцевих районних державних адміністрацій.
 

У грудні 1996 року голова Київської міської державної адміністрації Олександр Олександрович Омельченко підписав розпорядження про відновлення народних дружин по охороні громадського порядку і відтоді розпочалася робота по організації роботи народних дружин в нових умовах.

З 1996 року кількість народних дружинників збільшилась майже на 2000 осіб.
Відродження дружини в Україні почалося в грудні 1999 року після відповідного Указу Президента України "Про покращення діяльності органів внутрішніх справ і громадських формувань по охороні громадського порядку".
 

22 червня 2000 року Верховна Рада України ухвалила Закон України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону". На підставі цього закону 27 квітня 2001 року відбулася Київська міська конференція громадян на якій було створено Київське міське громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону.

Розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 06.07.2001 року №1401 був зареєстрований статут Київського міського громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону.

Згідно Указу Президента України від 19.07.2005 року №1119/2005 "Про заходи щодо забезпечення особистої безпеки громадян та протидії злочинності" та Розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.02.2006 року №73-р "Питання діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону" - це покращення взаємодії громадських формувань з органами внутрішніх справ, органами охорони державного кордону та міськими і районними державними адміністраціями.

    За кордоном практично у всіх підрозділах поліції з давніх часів функціонують спеціальні структурні формування, співробітники, яких займаються тільки роботою серед населення.
    Взаємодія поліції і жителів здійснюється перш за все через громадські ради і комітети, представники, яких складаються з профспілкових, релігійних та інших громадських організацій.
 

Так, в Японії низький рівень злочинності і в першу чергу це пов'язано з умілим співробітництвом сил правопорядку з громадкістю. При всіх поліцейських дільницях і префектурах функціонують відділення і об'єднання Асоціації по попередженню злочинності. В члени Асоціації приймають всіх громадян, бажаючих допомагати вартовим правопорядку у вільний від роботи час. Їх обов'язок - повідомляти поліцію про скоєні злочини і патрулювати на вулицях увечері або вночі у складі "загонів пильності". В цю Асоціацію входять не тільки окремі громадяни, а й об'єднання осіб однієї професії, які частіше від інших стають жертвами злочинів. Це банківські працівники, касири, продавці і інші. Всі вони дуже активно працюють в асоціації і надають не малі кошти і добровільні внески на її розвиток. Форпостами асоціації є так звані "пункти контакту", куди скривджені практично в любий час доби можуть отримати допомогу і необхідну консультацію.

В Англії добровольці заступають на охорону громадського порядку вже понад 200 років - це так звані "Спеціальні констеблі", Вони не чім не відрізняються від поліцейських, але не мають при собі зброю, і працюють не більше 6 годин на тиждень. Колись "спеціальним констеблем" був навідь майбутній французький Імператор, коли вчився в Британіі.

Більше 20 років у Сполучених Штатах Америки почали створювати добровільні групи по боротьбі зі злочинністю, які діють практично по всій країні. Форми участі громадян США в допомозі поліції богато - від добровільних помічників шерифів в сільскої місцевості, до спеціальних громадських формувань в великих містах. Міські добровольці звуться "Поліцейський резерв" і мають форму яка схожа на поліцейську, яка відрізняється тільки "жетоном", і вони не мають при собі зброю. При цьому усі інші спецзасоби при них. Особливо гармонійно вписані громадьскі помічники в правоохронну структуру в місці Нью-Йорк. Сама правоохоронна система цього міста дуже складна, але в совокупності роботи усіх служб вона дуже ефективна! Там громадян які приймають участь в охороні громадського порядку звуть - "Допоміжною поліцією". Вони мають свій штаб якій підпорядкований управлінню полції міста, і виїзжають на патрулювання на поліційних автівках.

Використання добровольців з числа мешканців ефективно практикується в поліцейському управлінні міста Панама-Сіті (штат Флорида). Тут після відповідних перевірок рівня спеціальних знань і проходження спеціальної підготовки громадяни отримують практично ті ж права, що і штатні поліцейські.

     Тому вони після роботи і навчання самостійно здійснюють патрулювання на вулицях міста. В місті Колорадо -Спрінгс (штат Колорадо) поліція застосовує добровільних помічникі в по їх професійним якостям для юридичних, соціологічних, психологічних консультацій, ведення бухгалтерського обліку, статистичної обробки деяких матеріалів.
     В останній час американська поліція стала широко використовувати для боротьби зі злочинністю поштальйонів, які на своїх маршрутах рознесення пошти повідомляють поліцію по телефону про всіх підозрілих осіб і скоєних злочинів.

Найбільш поширені форми участі звичайних американців в заходах по боротьбі з криміналом це патрулі "безпечного житлового кварталу". В Брукліні (Нью-Йорк) - цивільні громадські патрулі. Вони наглядають за обстановкою на території, перевіряють безпеку житлових приміщень і при необхідності повідомляють найближчу поліцейську дільницю про появу підозрілих осіб чи правопорушників. Як правило, члени таких груп озброєні і мають при собі сучасні засоби зв'язку.

Такі програми перш за все направлені на отримання достовірної інформації про скоєння особами злочину або про осіб, які намагаються скоїти злочин. Анонімність інформаторів гарантуються кодовим номером, який встановлюється комп'ютером по анонімному дзвінку. При цьому особа, яка надала необхідну інформацію не контактує з поліцією навіть після отримання ним грошей в банку, що також здійснюється по кодовому номеру.
 
     Населення постійно інформується про криміногенну обстановку в країні через газети, журнали, радіо і телебачення. При цьому скоєні злочини не ховаються за завісою " таємниці".
В зарубіжний країнах -постійно передається інформація про осіб, підозрюваних у скоєні злочинів та про встановлені нагороди за їх затримання. Кошти для таких цілей надходять від приватних осіб, релігійних чи фінансових структур, установ і підприємств.
 
     Поліцейські позитивно відносяться до таких програм бо вони дають можливість в повній мірі задіювати населення в боротьбі зі злочинністю і в той же час здійснювати контроль за участю громадян в охороні правопорядку.
В останній час у зв'язку з ростом злочинності серед неповнолітніх у багатьох країнах стимулюють створення різних комітетів сприяння попередженню цієї категорії злочинів. Так, в Англії, США, Швеції, Японії при школах на громадських засадах створені комітети по зв'язках школи і поліції. В них активно працюють батьки, вчителі, старшокласники, які займаються попередженням правопорушень серед неповнолітніх. Здійснення тісного взаємозв'язку з поліцією входить в обов'язки голови комітету, який за звичай є директор школи. Крім цього в Англії створена об'єднана робоча група асоціації начальників поліції, товариства працівників освіти по зв'язках між поліцією і школами.
     Сьогодні закордоном все більше розповсюдження отримують підліткові і юнацькі клуби поліції. Вартові правопорядку організовують в них гуртки за інтересами, проводять спортивні і розважальні заходи, вечірки, зустрічі з батьками, бесіди на правову тематику, практикують також виїзди в спеціальні табори праці та відпочинку. Такі табори існують в Німеччині, Австралії, Канаді, Нідерландах, Франції, Англії та інших країнах. Ці громадські організації і їх різнобічні форми участі населення в охороні громадського порядку можуть застосовуватися і в Україні.

 

Олександр РУЧКО

 

ВИДЕО ПО ТЕМЕ

 




номер 52 » Архів номерів » номер 42 » ВІД "ДНД" до ОХОРОНИ ГРОМАДЬСКОГО ПОРЯДКУ І ДЕРЖАВНОГО КОРДОНУ (укр).